söndag 19 januari 2014

Ölbröd med korn och blandade nötter och frön

Jag gillar och baka bröd och skulle helst göra det flera gånger i veckan, problemet är att så mycket bröd äter vi inte. Jag tog tillfället i akt när jag skulle till min syster att svänga ihop ett bröd och ta med. Jag gjorde slut på en öl jag hade stående i kylen och använde lite mjöl och en påse blandade frön och nötter jag redan hade hemma och resultatet blev gott.

Jag rekommenderar verkligen att ha en baksten i ugnen när du bakar bröd, skorpan blir mycket bättre. Vill du inte köpa dyra stenar från bakbutiker kan du köpa identiska från trädgårdsbutiker för en tiondel av summan.

Ölbröd med korn och blandade nötter och frön

12g jäst
3 dl vatten
1 dl porter
1 tsk salt
2 dl kornmjöl
4.5 dl vetemjöl special
1 dl blandade frön och nötter

Smula jästen och rör ut i ölen. Häll i vattnet och blanda i saltet. Rör ner kornmjöl och vetemjöl. Rör till sist ner fröna och nötterna. Täck bunken med ett tätslutande lock och låt stå över natten.

Lägg in bakstenen och sätt ugnen på 275 grader. Mjöla en jäsform och häll överflödet bakbordet och häll ut degen ovanpå. Forma till en limpa. Lägg limpan i jäsformen och låt jäsa en timme. Vänd upp  den på bakspaden och skjutsa in den i ugnen. Sänk värmen till 250g direkt när den kommer in. Låt den gräddas i 15min sen sänker du temperaturen till 225 grader och gräddar ytterligare 15min. Kolla sen att temperaturen är uppe i 90 grader i brödet om inte låt den stå inne i en minut per två grader den har kvar. Linda in den i en bakduk och låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar