söndag 19 januari 2014

Saffranskladdkaka med mandel

När man bjuder hem sig till någon är det ju snäll att ha med sig fika så att de slipper ordna något. Jag har nästan alltid med mig något när jag hälsar på min syster. Någon kaka jag vill testa och ofta nybakt bröd. Den här kakan tyckte äldsta systerdottern smakade som saffransmandelmassa och det tror jag var ett bra betyg. Den går dessutom ruskigt snabbt att göra.

Saffranskladdkaka med mandel
8 bitar

4 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
2 dl mandelmjöl
2 msk vaniljsocker
1 krm salt
3 ägg
150 gram smör
1 gram saffran
1 dl mandel
smör och mandelmjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda socker, vetemjöl, vaniljsocker, mandelmjöl och salt i en bunke. Rör ner äggen ett i taget. Smält smöret och blanda i saffran, häll det sedan i smeten. Smörj en form med avtagbar kant med smör och mandelmjöl. Skiva mandeln till mandelsplitter. Häll i smeten i formen och strö mandelsplitter på kakan och baka av kladdkakan i ugnen i cirka 30-35 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar