tisdag 25 februari 2014

Rågflingsbröd

Vi har ätit lite soppor och chili det senaste så jag har fått baka igen. Jag varierar samma recept om och om igen genom att tillsätta olika saker jag har i skafferiet.

Rågflingsbröd

12g jäst
3 dl vatten
1 tsk salt
1.5 dl rågflingor
5 dl vetemjöl special

Smula jästen och rör ut i vattnet och blanda i saltet. Rör ner rågflingor och vetemjöl.  Täck bunken med ett tättslutande lock och låt stå över natten.

Lägg in bakstenen och sätt ugnen på 275 grader. Mjöla en jäsform och häll överflödet bakbordet och häll ut degen ovanpå. Forma till en limpa. Lägg limpan i jäsformen och låt jäsa en timme. Vänd upp  den på bakspaden och skjutsa in den i ugnen. Sänk värmen till 250g direkt när den kommer in. Låt den gräddas i 15min sen sänker du temperaturen till 225 grader och gräddar ytterligare 15min. Kolla sen att temperaturen är uppe i 90 grader i brödet om inte låt den stå inne i en minut per två grader den har kvar. Linda in den i en bakduk och låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar