tisdag 27 maj 2014

Tre efterrätter i en

Till den här kombinationen serverade vi Ruffino Vinsanto Serelle.

Totalt blev det 8 portioner efterrätt. Över chokladfondanten har jag ringlat smörkola och sen la jag till några icke färdiga makronsmaränger, de är över från de makrons jag la ihop enligt det här receptet makrons med smörkola.

Chokladfondant
100 g mörk choklad
100 g smör
0.75 dl strösocker
2 ägg
3 äggulor
0.5 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 200°. Smält chokladen i mikro (80% 50s var lagom för mig).  Vispa smör och socker. Tillsätt äggen ett i taget och sist äggulorna. Rör i chokladen och mjölet. Klicka ner smeten i smorda portionsformar, tex muffinsformar. Grädda i nedre delen av ugnen 9 min. 

Rabarbersorbet
5-6 dl skuren rabarber
1 dl vatten
1 dl socker
3 äggvitor
Koka rabarbern i sockret och vattnet tills den har delat sig i trådar. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Sätt en sil på ett litermått och häll rabarberblandningen i silen. När det har slutat rinna av sockerlag lägg rabarbermassan i en burk och ställ i frysen. Häll i sockerlagen i äggvitan under omvispning. Vispa tills massan är kall. Hämta rabarbern från frysen och vänd ner den i marängen. Lägg i en burk och frys in.

Karamellpannacotta
1 burk karamelliserad mjölk
4 dl grädde
3 gelatinblad


Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten. Värm upp grädden i en kastrull på spisen Rör ner den karamelliserade mjölken precis när mjölken ska börja koka. Vispa tills all karamelliserad mjölk har löst sig. Rör ner gelatinbladen, och häll sedan upp i portionsformar som du ställer i kylen i minst 6 timmar, allra helst över en natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar