måndag 2 juni 2014

Sew for a change, maj

Majs utmaning handlade om hur mycket och hur man tvättar och torkar sin tvätt. Punkterna i utmaningen var som följer

1. Minska antalet tvättar som görs i hushållet under en normal månad med 20 %. 
Jag uppskattade att vi gjorde av med 30 maskiner per månad och skulle då tvätta mindre än 24st. Från gänget i facebookgruppen fick jag dispens för magsjuketvätten som blev när dottern kaskadkräktes i vår säng.
2. Bara tvätta fulla maskiner
Det gör vi alltid förutom när det gäller yllemaskiner som ska vara halvfulla. Där har jag varit noggrannare med att utnyttja mängden fullt ut.
3. Byt till miljövänligt tvättmedel, och se till att det är fritt från fosfater, zeoliter och EDTA.
Självklart miljömärkt finns ingen anledning att inte köpa så miljövänligt som möjligt.
4.Använd inte sköljmedel, om man behöver något som mjukar upp kan man använda en liten, liten mängd ättika i stället.
Har inte använt sköljmedel på 15 år.
5.Undvik kemtvätt helt
Jag har inget som ska kemtvättas förutom min brudklänning och den tror jag inte jag använder igen :)
6.Kolla upp vilken hårdhet ditt vatten har och se till att dosera rätt därefter.
Vi har mjukt vatten och jag doserar ungefär hälften av vad som står på paketet. Tvättar utan tvättmedel när jag förtvättar tyger.
7. Undvika torktumlaren och luftorka tvätten inne eller ute.
Förutom kuddarna efter olyckan i sängen så har torktumlaren fått vila när jag har tvättat. Vi har skaffat så vi kan sätta upp tvättsträck i källaren och inte bara torka på en liten ställning när det regnar ute.

10 sköna poäng till mig :)

Jag har köpt lite tyg. Stora dottern fick välja tyg och modell till sin födelsedagsklänning och då la jag till lite tyg och köpte till mig med. Jag har för mig jag köpte 4m av varje färg,  3/4 till barnen. Det är 95% bomull och resten polyester.


Mina poäng: 
Ingående: 36.75
Intjänade: 10
Använda: 5
Summa:   41.75

Barnens poäng:
Ingående: 150
Intjänade: 0
Använda: 15
Summa:   135
Det känns som det går rätt bra. Nästa inköp tror jag blir joggingskor, det ska jag belöna mig med när jag springer 30min i ett sträck.

3 kommentarer:

  1. Jag tvättar 2-3 maskiner i månaden tror jag, känns som om du kan göra mer... ;)

    SvaraRadera
  2. Alltså mina kläder är inte så stor del av det hela barnen står säkert för 15 av maskinerna

    SvaraRadera
  3. Det är ju skillnad på tvätt till en och tvätt till fyra. Jag tror att det skulle bli svårt för oss att minska - vi tvättar ungefär 12-13 maskiner i månaden på fem personer och det går nog faktiskt inte att dra ner om man samtidigt ska ta hand om sina textilier och tvätta dem i rätt temperatur.

    SvaraRadera