söndag 14 september 2014

Äpplebröd

Det är äpplesäsong så bäst att göra det mesta av det. Det går att använda hemmagjord äppledricka istället för äpplemust om du har det.

Äpplebröd
8 bullar
3 dl äpplemust
12g jäst
1 tsk salt
2 dl fullkornsdinkelmjöl
4.5 dl vetemjöl special
1 rivet äpple

Rör ut jästen i musten. Blanda sen i mjölen. Riv äpplet och rör ner. Täck bunken med tättslutande lock och låt jäsa över natten.

Sätt ugnen på 250 grader. Strö ut mjöl på bakbordet och knåda degen. Forma sen åtta platta bullar. Tryckt till dem så de är 1-1.5cm tjocka på plåten. Låt jäsa i 30min. Stoppa in i ugnen, och sänk den till 225g. Grädda i 15-20min.

3 kommentarer:

  1. Hej Lena! Vilket härligt recept så här i äppeltider! Vi på Kullamust försöker samla trevliga recept med äpple i alla dess former på vår hemsida, och min fråga till dig är om vi får lägga upp ditt recept också? Självklart med länk till din blogg. Ser fram emot att höra från dig! Vänlig hälsning /Maria, Kullamust

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni är välkomna att använda mitt recept om ni länkar till min blogg. Mvh Lena

      Radera
    2. Tack! Självklart, vi har länkat till din blogg.

      Radera