lördag 15 november 2014

Halloween

För ett par veckor sen var det Halloween och då fanns det önskemål att göra något roligt hemma så det blev pumpalykta, hemsk mat och ansiktsmålning.


Barnen fick rita ett ansikte på var sin sida av pumpan och jag skar ut mönstret och karvade ur pumpakött och frön som vi tog till vara.

Maskar, fingrar, flugsvampar och blod


Maskarna är dinkelspagetti som är kokt med röd karamellfärg i vattnet.










För att göra fingrar tog jag vanlig grillkorv och skar av lite av toppen och en skåra längre in. I skåran tryckte jag fast en skivad mandel. Sen tillagade jag dem i ugnen.







Flugsvamparna är gjorda av hårdkokta ägg som jag har kapat i botten och halverade urgröpta tomater. Jag har dekorerat med klickar av matyoughurt. Blodet var såklart ketchup.











Spöken, fladdermöss, blod och snor
Spökena är vanliga maränger där jag har målat ögon med smält choklad.









Fladdermöss
20 st
100 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl socker
0.5 dl kakao
1 tsk svart karamellfärg
strösocker att kavla ut i

Sätt ugnen på 200 grader. Rör smör och socker och sen i med övriga ingredienser. Kavla ut med socker på bakbordet och ta ut kakor. Grädda kakorna i 5min.

Blodet är hallonsylt med röd karamellfärg och snoret är mjukrörd päronglass











Sen blev det ansiktsmålning i dagarna två.




1 kommentar: