torsdag 26 februari 2015

Knäck med och utan mandel

Jag gillar alla former av kola och knäck men alla är inte som mig så jag brukar göra både knäck med och utan mandel till jul.

Mandelknäck:
ca 50st
1.75 dl socker
1.5 dl vispgrädde
1.25 dl sirap
1 krm ättikssprit
0.75 dl hackad mandel

Knäck:
ca 30st
1.25 dl socker
1 dl vispgrädde
0.75 dl sirap
1 krm ättikssprit

Blanda socker, grädde & sirap i en tjockbottnad kastrull. Låt koka upp, rör om med träslev så allt blandar sig. Låt sedan knäcken småkoka på låg värme. Ställ ut knäckformar. Gör ett kulprov efter ca 15min. Droppa lite smet i ett glas med kallt vatten. Går det inte att forma en kula koka i 5min till och gör sen om testet. När kulprovet lyckas rör ner eventuell mandel i smeten. Häll upp i en tillbringare och fördela i knäckformarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar