tisdag 13 oktober 2015

Barrique

För att fira att det var 10 år sen jag och min man förlovade oss så bokade jag bord på Barrique och överraskade min man med barnfri middag på fin resturang.

Barrique är en vinbar så de har många roliga viner per glas och trevliga vinpaket. Vi började med ett jättegott mousserande som vi tyvärr inte minns namnet på.

Först ut var en smakbit av variationer på lök, den var jättegod.

Till förrätt var det tre små bitar med var sitt vin. Vinerna passade jättebra med maten och rätterna var underbart goda.
  • Fröyalax med citronmarinerad gurka, picklad rödbeta, dillemulsion
  • 2014 Riesling, trocken,Riffel, Rheinhessen
  • Sojamarinerad biff, morotskräm, syltad ostronskivling, friterad schalottenlök
  • 2012 Viogner, Moana Park, Hawkes bay, Nya Zeeland
  • Halstrad pilgrimsmussla blomkål- och tryffelkräm, Serranochips, musselbeurreblanc
  • 2014 Les Aristides, T.Labaille, Sancerre, Frankrike
Även till varmrätten fick vi två sorters vin. Såsen var gudomlig och vi fick en extra såssnipa att njuta av.
  • Confiterat anklår med pata-negra kroketter, smörad sås på cider och calvados
  • 2012 Cerro Gallina, Bobal, Utiel Requena, Valencia, Spanien 
  • 2013 Chardonnay Lergenmüller, "Pur Mineral", Pfalz, Tyskland
Efterrätten smakade crunchy nötkräm, kan det bli bättre?

  • Nougatmousse,variation på körsbär, hasselnötscrunch, vaniljfraiche
  • 2010 Château Grillon, Sauternes, Frankrike

Jag rekommenderar alla er mat- och vinnjutare att gå hit. Det är väl spenderade pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar