måndag 4 januari 2016

Malvapudding



En vän utanför London kommer ursprungligen från Sydafrika och hade lagat malvapudding som verkar vara någon typ av nationalefterrätt för Sydafrika och då blev jag lockad att prova. Hon gav mig ett recept så jag visste hur jag skulle göra.

Malvapudding

2 dl socker
2 ägg
1 msk aprikosmarmelad
2.5 dl vetemjöl
0.5 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 msk smör
1 tsk vinäger
1 dl mjölk
sås:
2 dl grädde
100 g smör
1.5 dl socker
0.75 dl varmt vatten
1 msk vaniljpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en ugnsfast form. Vispa ägg och socker tills det är vitt. Rör ner marmeladen. Smält smöret och rör ner det och vinägern. Rör ner mjöl, bakpulver och salt. Rör ner i äggsmeten, tillsätt mjölk och blanda väl. Grädda i 20-30min.

Låt ingredienserna till såsen koka ihop i en kastrull på spisen. Stick hål i puddingen med provsticka och häll såsen över så snart puddingen kommer ur ugnen. Låt stå och svalna men servera ljummen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar