onsdag 6 januari 2016

Zucchinifrallor

Bara en kaka till hade ett recept med zucchini i bröd men familjen tyckte de smakade lite väl mycket zucchini.

Zucchinifrallor
ca 30 st
50 g jäst
8 dl vatten
3 tsk salt
2 tsk blandade brödkryddor
2 msk rapsolja
2 msk ljus sirap
1 liten zucchini (ca 300 g)
1,5 dl solroskärnor + extra till garnering
2 dl fullkornsdinkelmjöl
4 dl vetemjöl special fullkorn
18 dl vetemjöl special

Rör ut jästen i vattnet. Blanda sen i mjölen och kryddorna. Riv zucchinin och rör ner. Rör ner rapsolja, sirap och solroskärnor. Täck bunken med tättslutande lock och låt jäsa 5-8 timmar.


Sätt ugnen på 250 grader. Strö ut mjöl på bakbordet och knåda degen. Forma  bullar. Tryckt till dem så de är 2-3cm tjocka på plåten. Låt jäsa i 30min. Pensla med vatten och strö över resten av solroskärnorna. Stoppa in i ugnen, och sänk den till 225g. Grädda i 15-20min.

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vatten och rör ut jästen så att den löses upp. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen smidig. Det gör inget om den är lite lös. Låt degen jäsa övertäckt i ca 40 min. Forma degen till bullar, ca 20 st, (tillsätt mer mjöl vid behov) och lägg på två plåtar med bakplåtspapper. Jäs i ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 225C. Pensla bullarna med vatten och strö på några solroskärnor på varje bulle. Grädda varje plåt i mitten av ugnen i ca 13 min, tills de fått lite lätt färg och låter ihåligt om man knackar på dem underifrån. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar