torsdag 7 maj 2015

Vårsömnad

Jag fick sytt en hel del vår plagg under årets första månader, bl a tack vare en sömnadsträff.

Först ut blev en fiskbensmönstrad yllekjol. Jag har hittat på mönstret själv men inspiration från ett par kjolar jag redan hade. Jag är mycket nöjd med den och har använt den mycket.


Näst på tur blev en top från Jenny Hellströms bok Sy! som heter Stella. När jag modifierade mönstret fick jag inte riktigt till puffärmen så mer puff är pålagt till mönstret till nästa gång. Även den här har varit flitigt använd när det inte har varit för kallt för kortärmat.

Efter Stella blev det en klänning med krage från ett gammalt 60-talsmönster mamma hade. Jag anpassade mönstret efter mig trots jag fortfarande kan ha hennes orginalklänning men den sitter lite tajt. Det är tyglyckas fantastiska klövertyg.
Efter kämpande med regnkappan ett tag upptäckte jag att sömmarna har tillräckligt täta utan att tejpas  så efter det gick det snabbt. Kappan använder jag dagligen som ytterplagg nu när det är tillräckligt varmt. Kappan har gott om plats för en stor kjol under vilket var användbart för nästa plagg.
Jag blev aldrig klar med paljettklänningen till 40-årsfesten så jag såg till att använda den på en afterwork istället. De andra tyckte det var lite överklätt. Klänningen går att ha både med och utan underkjol.

Jag lyckades med att sy alla utom ett av vårplanens plagg, en vårkappa i ljusgrönt bomullstyg. Den får vänta tills nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar